Saturday, June 12, 2010

Kenapa Kerap Berlaku Kemalangan


Bila tiba je musim cuti sekolah, maka kita akan terbaca banyak kemalangan jalanraya yang berlaku. Banyak nyawa yang melayang dan ramai juga yang cedera parah. Perkara ini macam dah sinonim je dengan cuti, cuti =kemalangan ngeri. Di Pekan Pahang 6 keluarga terbunuh kereta bertembung dengan lori. Pada aku ada beberapa sebab perkara ini terjadi, dan ini merupakan pengalaman aku sendiri tentang sikap pemandu kita.

Aku juga ambil kesempatan balik kampung bercuti dan pengalaman ini aku sendiri saksikan sikap pemandu di Pahang dan Terengganu :

1. Bawa kereta tidak ikut peraturan jalan raya, masa kat lebuh raya pantai timur aku dah bawak 110 km/j kadang 100 km/j tapi pemandu-pemandu kita bawa dalam 160-180km/j. Potong je terus lesap...laju gila.

2. Masa kat Pahang, lagi hebat, potong tak bagi signal...tiba-tiba je terus potong, boleh dikatakan semua pemandu kat sini tak ada moral langsung.

3. Memotong tak tentu masa, pernah terjadi kat aku, jarak memang tak boleh potong tapi pemandu tersebut tanpa memberi signal dan terus memotong dan masuk di depan aku secara mengejut, terpaksa aku brek secara mengejut, dan akibatnya anak aku yang berada di belakang terhantuk ke kerusi. Aku menyumpah sakan...tak pasal-pasal aku buat dosa.

Jika beginilah sikap pemandu kita, nak cepat dan tidak beretika aku tak heran kenapa kemalngan sering berlaku bila tiba musim cuti atau perayaan. Yang paling hampeh ialah pemandu-pemandu muda nak tunjuk hebat konon. Buat jalan sendiri la kalau tak nak ikut peraturan.

Jom tengok gambar-gambar yang menarik ni.




No comments:

Related Posts with Thumbnails
4 5 6