Friday, February 4, 2011

Tidak Tahu atau Tidak Ambil kisah

Hari ni hujan tidak henti-henti, beberapa jalan di bandar sandakan dinaiki air..bukanlah banjir apa pun cuma disebabkan sistem parit yang tidak betul maka banjir kilat sering terjadi jika berlaku hujan lebat. Mungkin bersesuai dengan nama "Bandaraya Alam Semulajadi"...pantang hujan terus dinaiki air.

Tapi post kali ni aku nak cerita tentang pengalamanku semasa solat jumaat tadi, bukanlah niat aku nak mereka-reka cerita, tetapi sekadar memberi peringatan dan kesedaran kepada diriku sendiri dan sahabat seagamaku..

Beberapa gelagat jemaah menarik perhatianku..pertama ada seorang jemaah yang berseluar pendek datang ke masjid, ditangannya ada kain pelikat...pada aku akhlak dia ke masjid untuk solat jumaat sangat baik, tetapi memakai seluar pendik itu agak tidak berakhlak...entahlah aku terpikir sendiri...adakah dia tidak tahu tentang aurat lelaki atau tidak ambil kisah..nak baca tentang aurat lelaki boleh baca kat sini "Aurat Lelaki" aku nak buat post pun dah ada sahabat kita yang buat, so kongsi-kongsi la..


Seorang jemaah lagi dengan bangganya memakai jersi kegemaranya ke masjid..aku pun minat juga dengan kelab-kelab eropah ni, tapi ada batas-batanya. dengan logor besar bertulis "carlsberg" aku tertanya-tanya sendiri sesuai ke baju yang dipakai tu..dah tak ada ke baju lain..kalau nak gi mian bola tak kisah la..dia tidak tahu atau tidak ambil kisah...

Semasa aku sedang asyik mendengar khutbah..tiba-tiba lalu seorang lagi jemaah dengan memakai t-shirt putih, dari belakang aku tengok macam ok, tapi bila dia pusing ke depan..alamak..besarnya gambar tengkorak..nampak brutal betul jemaah tu...aku terfikir..dia nak gi tengok konsert ape ni pakai baju cam tu...adakah dia tidak tahu atau tidak ambil kisah...

Jumaat adalah pengulu segala hari, pada hari ni semua umat islam disuruh solat secara berjemaah atau lebih dikenal sebagai solat Jumaat, tidak bolehkah kita sedikit sopan apabila hendap berjumpa allah..ini hanyalah peringatan untuk diriku dan juga sahabat-sahabatku....tidak ada niat selain itu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails
4 5 6