Monday, December 20, 2010

Kemalangan Ngeri, Kenapa sebabnya....


Pasti setiap blog bercerita tentang kemalangan ngeri di  kilometer 15 Cameron Highland yang menghala ke simpang pulai ni adalah yang paling ngeri negara setakat ni yang melibatkan 28 kematian, yang aku tahu 3 rakyat Malaysia yang terkorban dan selebihnya warga Thailand. 


Tadi aku bertolak dari Termerloh , Pahang menuju ke Jerteh, Terengganu. dalam tempoh memandu yang melebihi 8 jam itu, sebenarnya aku dapat lihat gelagat pemandu-pemandu kita. Memang masalah kemalangan jalanraya susah nak dielak jika begini lah sikap pemandu-pemandu kita. Memotong tidak kira tempat, double line ke...selekoh ke...bahaya ke..apa ke..mereka main hantam je...kalau kita tak bersedia kita yang susah kerana mereka akan masuk di depan kita tanpa sebarang isyarat. Sudahlah memotong tak bagi signal...masuk main suka hati je...aku tak heran kalau kemalangan berlaku setiap hari...ini lah sebenarnya sikap pemandu-pemandu kita.


Yang menarik perhatian aku tadi, ada sebuah bas ekspress...tak yah la aku sebutkan syarikat mana, bawa bas punyalah laju..kalah aku punya 4X4, dah la laju...main potong macam kereta je..kejap sebelah kiri kejap belah kanan....Kalau lah pemandu bas di Km 15 cameron higland juga macam tu...memang menempah maut la...sepatutnya, mereka slow bila turun bukit bukan makin tekan minyak. Bila dah terjadi maka akan adalah macam-macam andaian....tapi yang asasnya adalah SIKAP  pemandu kita memang teruk...tak mahu ambil pengajaran dari peristiwa yang telah berlaku. Takziah kepada keluarga yang terlibat...

No comments:

Related Posts with Thumbnails
4 5 6