Friday, November 19, 2010

Kronologi sikap tidak profesional MAS Sandakan, Kota Kinabalu dan KLIA(MH2711);



1. Flight bertolak jam 11.35am- setelah semua penumpang naik...tiba-tiba ada pengumuman dari kapten kapal ada masalah teknikal...semua terpaksa turun dan membawa barangan masing-masing, yang jadi pertanyaan kenapa tak cek dulu sebelum penumpang naik...betul-betul  tak profesional...

2. Semua penumpang turun, sambil penumpang menunggu kononnya pihak pengurusan membaiki sistem kapal....puas menunggu akhirnya pesawat bersedia untuk berlepas...tetapi bukan berlepas ke Kuala Lumpur tetapi ke Kota Kinabalu...rasa lega sikit..ingatkan sampai di KK dapat tukar flight lain...

3. Sangkaan merosot...kami tiba di KK jam 1.00pm, dari jam 1pm kami menunggu di KK , pada mulanya ada pegawai yang menguruskan pertanyaan...tetapi akhirnya tidak ada seorang pun pegawai yang bertugas...kami tidak dapat mengetahui status sebenar...hari makin gelap...ramai kanak-kanak yang kelaparan kerana ,kami keluar tidak dibenarkan...BETUL-BETUL TIDAK PROFESIONAL DAN TIDAK BERTANGGUNGJAWAB PEGAWAI DI LAPANGAN TERBANG ANTARABANGSA KOTA KINABALU....akhirnya setelah didesak oleh penumpang, jam 5pm pengumuman dibuat, semua diberikan makanan....setelah berjam2 kanak-kanak kelaparan...langsung tak BERHATI PERUT. Yang lebih mengaibkan ada beberapa pelancong asing yang mempertingkaikan cara pengurusan dibuat...inilah Malaysia dan MAS pada pandangan mereka, dan sempat mereka membezakan antara MAS dan Airasia...katanya lebih baik...

4. Setelah selesai makan, kami kembali berkumpul, masih menunggu apa keputusan...sama ada terbang juga ke KL atau dibatalkan....tetapi tiada sebarang pengumuman yang dibuat...sehinggalah salah seorang pelanggan menalifon kawannya bertanyakan status penerbangan MH2711...dan jawapan yang diketahui melalui kawannya...Flight telah dibatalkan...tetapi kami tidak dimaklumkan...SUNGGUH TIDAK PROFESIONAL DAN TIDAK BERTANGGUNGJAWAB...SAYA SARANKAN KEPADA PIHAK MAS...TOLONG AMBIL TINDAKAN KEPADA PEGAWAI SEPERTI INI...

5. Setelah mengetahui penerbangan dibatalkan, beberapa orang penumpang telah mengatur penerbangan lain tanpa kami ketahui, maka setelah ramai yang tahu hal tersebut...berpusu-pusu mereka pergi ke kaunter untuk mengatur agar dapat juga meneruskan penerbangan ke KL dengan pesawat ganti MH069, ada yang dapat dan ada yang tidak. Yang tidak dapat menaiki flight ke KL diberikan hotel penginapan ...tetapi kenapa sehingga jam 9pm dan tidak ada pegumuman dibuat....apa pun tidak dimaklumkan....memang kurang ajar dan tak berperikemanusian...

6. Flight MH069(10.45 malam) berlepas dari KK dan tiba di KL jam 1pagi, sampai di KLIA kami diminta ke kaunter pertukaran...di sini timbul lagi masalah...pegawai yang bertugas di kaunter langsung tak tahu mengendalikan komputer...nak buat sikit tengok nota...sikit telefon tanya...mereka bukan tidak tahu kami dari 11.45 pagi terkandas...disebabkan sikap tidak PROFESIONAL MEREKA...akhirnya jam 3.30pagi baru selesai urusan dikaunter pertukaran...dan kami diberikan penginapan....3.45 baru selesai masalah hotel dan masa yang singkat bolehlah kami berehat sekejap kerana jam 6 pagi dah kena sedia untuk ke airport semula....

7. dalam kekalutan tersebut...ada seorang rakan bertanya kepada pegawai MAS tersebut....apa sebenarnya yang berlaku....dan jawab salah seorang pegawai MAS tersebut....SEEBENARNYA INI ADALAH DISEBABKAN OLEH KERANA TUNTUTAN BONUS TIDAK DILAYAN OLEH PIHAK PENGURUSAN MAS, MAKA MEREKA CUBA SABOTAJ SISTEM PENERBANGAN...ADA 3 LEBIH PENERBANGAN MAS YANG DELAY DI KOTA KINABALU...WAJARKAH MEREKA BERTINDAK DEMIKIAN HANYA KERANA TUNTUTAN MEREKA TIDAK DILAYAN PIHAK PENGURUSAN...BERAPA BANYAK KESUSUAHAN YANG DITANGGUNG OLEH PENUMPANG...HARAPAN SAYA AGAR PIHAK PENGURUSAN MAS MEMBUAT SIASATAN KEATAS ISU INI...DAN SAYA PASTI AKAN MENGEMUKANKAN SURAT ADUAN SECARA BERTULIS KEPADA PIHAK PENGURUSAN MAS


No comments:

Related Posts with Thumbnails
4 5 6